“Jaakonmerellä” testataan itseohjautuvia laivoja

Suomen länsirannikolle avattavalla testialueella voi vastaisuudessa testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita, kerrotaan testialuetta hallinoivan Dimecc Oy:n tiedotteessa.

Jaakonmeren testialue sijaitsee Suomen länsirannikolla Eurajoen kunnan edustalla. Merialue on pisimmillään lähes 18 kilometriä pohjoiseen ja leveydeltään runsaat seitsemän kilometriä. Testialue on nimetty Jaakonmereksi edesmenneen tohtori Jaakko Talvitien työn kunniaksi. Yritykset, tutkimuslaitokset ja muut tahot, jotka haluavat tehdä Jaakonmerellä testejä, voivat ottaa Dimecc Oy:hyn yhteyttä One Sea -verkkosivuston kautta.

– Juuri tätä EU-komissio on suositellut niin Suomelle kuin koko Euroopallekin: Yritysvetoista, mahdollisimman avointa innovaatioekosysteemiä, joka luo Suomelle innovaatioiden lisäksi uutta kansainvälistä vetovoimaa, investointeja ja niiden mukana kasvua ja työpaikkoja. Jaakonmeri luo Suomeen hyvinvointia, kiittää Dimeccin toimitusjohtaja Harri Kulmala tiedotteessa.

Jaakonmeren sijainti ja koordinaatit kartalla.HANDOUTKUVA.

Yksittäiset testit Jaakonmerellä voivat kestää yhdestä maksimissaan kuuteen viikkoon.

– Kuka tahansa, vaikka startup tai jopa yksittäinen ihminen voi asiallisella hakemuksella päästä testaamaan ideansa tai teknologiansa toimivuutta. Kaikille avoin testialue on ainutlaatuinen koko maailmassa, Kulmala sanoo.

Jaakonmeri on avointa merialuetta ja tarjoaa mahdollisuudet testaukseen myös talvella jääolosuhteissa. Testien odotetaan käynnistyvän keväällä 2018, mutta tarvittaessa testaaminen on mahdollista jo syksyllä.

– Ihmiset pääsevät mukaan, aivan kuten EU-komissio on esittänyt. Perinteinen Public Private Partnership PPP-malli saa mukaan neljännen P:n eli People, ihmiset. Tämä suomalaisen teollisuuden ideoima P4.0-malli on tulevaisuutta, toteaa Kulmala.

Hallitus sitoutunut digitaaliseen tulevaisuuteen

Suomen hallitus on vahvasti sitoutunut digitaaliseen tulevaisuuteen, mikä heijastuu päätöksessä testialueen perustamisesta. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner totesi myöhemmin One Sea -nimen saanutta hanketta perustettaessa seuraavaa:

– Digitalisaation edistäminen sekä automaation ja tiedon laaja hyödyntäminen ovat hallituksen kärkihankkeiden ajureita. Merenkulussa näiden avulla voidaan merkittävästi parantaa turvallisuutta, vähentää päästöjä ja parantaa tuottavuutta. Suomella on erityisiä vahvuuksia ja etuja ryhtyä meriliikenteen ja siihen liittyvän meriteollisuuden automaation ja tiedon edelläkävijämaaksi, totesi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner viimevuotisessa tiedotteessa, jossa jo käsiteltiin laivaliikenteen automatisoimista.

Hallitus on investoinut älyväyliin ja lähin sijaitsee testialueen tuntumassa, väylällä Raumalle. Lukuisat hallituksen alaiset virastot ja ministeriöt ovat tukeneet One Sea -projektia eri tavoin.

Laajamittainen testaaminen on edellytys turvalliselle ja onnistuneelle itseohjautuvalle liikenteelle. Testialueen avaaminen kaikille meriliikenteen toimijoille nopeuttaa itseohjautuvan liikenteen syntymistä globaalisti ja mahdollistaa sen valtavan taloudellisen potentiaalin todentamisen.

Vuonna 2016 perustettu One Sea -ekosysteemi edustaa yhteistyötä, jossa toimialojensa globaalit johtajat edistävät yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä. Perustajakumppanit ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto sekä Wärtsilä. Meriteollisuus Ry on tukenut työtä ja TEKES on investoinut ekosysteemiin. One Sea -yhteistyötä johtaa Dimecc.

EU-uutiset.fi

Kommentit

Luethan käyttäjän ehdot ennen kun kommentoit. Kiitos, EU-uutisten toimitus.
Tietoa Satu Hotakainen 853 Articles
EU-uutiset.fi -verkkolehden toimittaja ja uutispäällikkö.