Haluatko vakuuttavaksi puhujaksi?

Yhteistyössä Ääniluotsin ja MBodyn kanssa

 

Tärkeä puhe tulossa ja vähän jännittää, miten ääni kestää. Kysytäänpä äänenkäytön ammattilaisilta Maria Svanilta ja Liisi Petterssonilta vinkkejä siihen, miten äänen saa riittämään vaikka kahdeksan tunnin yhtämittaiseen puhumiseen, miten nasaalista äänensävystä pääsee eroon ja kuinka saada ääneen lisää vakuuttavuutta.

EU-uutisten lukijat saavat nyt Vaikuttava ääneni -verkkokurssista 15 prosentin alennuksen koodilla euaani2017.

Mitä kannattaa huomioida, jos tietää huomenna pitävänsä tunnin puheen? Täytyykö äänen antaa levähtää?

Kannattaa tehdä mielikuvaharjoittelua esiintymisestä ja toistella etenkin esityksen alkua itsekseen ääneen ja pyrkiä sanomaan se mahdollisimman vakuuttavasti ja luontevasti. Ei tarvitse antaa äänen levähtää, jos ei sen kanssa muuten ole ongelmia. Toki, jos tietää äänensä helposti käheytyvän, on syytä välttää edellisenä päivänä kovin pitkäkestoista ja rasittavaa puhumisesta. Lepo on parasta valmistautumista, eli mene aikaisin nukkumaan.

Mitä kannattaa tehdä juuri ennen puhetta? Mitä mieltä olette pastillien napsimisesta? Entä veden hörppiminen, onko siitä hyötyä?

Suosittelemme tekemään jotain pientä lämmittelyä (muminoita, huulten/kielen päristelyä) ennen esitystä, että äänentuottoon osallistuvat lihakset lämpiävät. Äänihuulia ei sinänsä tarvitse lämmitellä, ne lämpiävät sekunneissa. Sen sijaan mieli ja keho tarvitsevat virittäytymistä tilanteeseen, jotta ääni toimisi parhaalla mahdollisella tavalla.

Pastillien napsiminen on makuasia. Toisilla ne kerryttävät turhaa limaa kurkkuun, jota sitten joutuu yskimällä vähentämään. Toisilla taas suu kuivuu pahasti, jolloin limanerityksen lisääntyminen voi olla hyvä asia.

Riittävä veden juonti olisi hyvä muistaa jo edellisenä päivänä ja pari tuntia ennen esitystä, jotta kosteus pääsee solutasolle asti. Yltiöpäinen vedenjuonti ei kuitenkaan ole tarpeen.  Jos on taipumusta suun kuivuuteen, apua saa esim. NHS -vesipiipusta, jonka käyttöön ohjeita täältä Liisin blogista. Esityksen aikana kannattaa pitää vesilasi lähettyvillä ja ottaa kulaus aina silloin, kun esitykseen tulee luonteva hetki pitää tauko.

Miten tilanteen voi pelastaa, jos puheen aikana tuntuu, että ääni katoaa, kurkussa on pölypallo tai suuta kuivaa?

Haukottelu, nielaisu ja veden juonti ovat tässä varmaan parhaat konstit. Äänen katoamista voi pyrkiä estämään myös hymisemällä kevyesti, jos siihen on esityksen aikana mahdollisuus. Riippuu kovasti myös tilaisuuden luonteesta. Rykimistä emme suosittele, sillä se on iso rasite äänihuulille. Äänen hetkittäinen katoaminen voi olla osin myös psyykkistä, koska ääni reagoi niin vahvasti tunteisiin. Kannattaa siis olla niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, pitää pieni paussi, ottaa kulaus vettä ja miettiä siinä samalla, mitä on seuraavaksi sanomassa.

Miten ärsyttävistä maneereista voi opetella eroon? Kuinka ne voi omasta puheestaan ylipäätään tunnistaa? 

Omaa puhetta kannattaa äänittää, jotta siitä alkaa tunnistaa muita mahdollisesti ärsyttäviä piirteitä. Kannattaa myös kysyä palautetta tutuilta, sillä joissain tilanteissa itse suhtautuu paljon kriittisemmin maneereihinsa kuin toiset. Usein maneerit tulevat silloin, kun tuntuu että tarvitsee paikkailla puhettaan jollain. Maneerien vähentämiseen siis tepsii taukojen pitäminen puheessa ja tärkeiden asioiden painottaminen. Omia maneereja voi työstää myös esiintymisvalmentajan tai äänivalmentajan kanssa. Myös omaan äänenkäyttöön tutustuminen voi vähentää maneereja, kun esimerkiksi rykimiset ja narinat jäävät vähemmälle äänenkäytön helpottuessa.

Jos puhun helposti nenääni, miten voin oppia siitä pois? Tai entä jos ääneni narisee?

Nasaalisuutta voi yrittää vähentää sillä, että lausuu a-, i- ja e-vokaaleja pitkään niin, että sulkee välillä sieraimat painamalla ne peukalolla ja etusormella kevyesti nenän pehmeästä osasta kiinni. Jos äänenväri muuttuu tässä merkittävästi, se on merkki siitä, että ääni menee helposti nasaaliksi. Esim. tavuilla jiidn, jaadn, juudn voi yrittää harjoittaa nenäporttia. Nasaalisuus on kuitenkin usein sidoksissa esim. kielenkannan ja nielun jännityksiin, joten aina tällaisista harjoituksista ei ole apua ilman perusteellisempaa ääniharjoittelua.

Webinaarissa esitelty liu’utusharjoitus on hyvä harjoitus narinan poisoppimiseen. Myös hengitystekniikkaa on silloin syytä harjoitella. Kurkunpään rentouttamisestakin voi joissain tilanteissa olla apua.

Mitä voin tehdä, jos esiintymisjännitys kuuluu äänestäni?

Mielikuvaharjoittelu auttaa tähänkin: kun esiintymistilanne on jo mielessä käyty läpi moneen kertaan, se on tositilanteessa jo aivoille tuttu juttu. Kannattaa myös opetella hengitystukea ja leuan rentouttamista. Leuan rentoutuessa aivoihin menee viesti, ettei mitään hätää. Myös hengityksen rauhoittaminen ja uloshengityksen pidentäminen aktivoivat parasympaattista hermostoa ja auttavat laskemaan vireystilaa normaalille tasolle.

Esiintymisjännityksessä auttaa myös, että tulkitsee jännittämisen innostumiseksi pelon sijan. Kehon vaihtoehdot tilanteeseen ovat klassiset taistele-pakene-jähmety -moodit. Haaste on kuitenkin fyysisen sijasta psyykkinen ja kehon aktiviteetti voi kääntyä itseä vastaan, jos sitä pelästyy. Kun jännitysoireensa hyväksyy ja antaa niiden olla, ne tasoittuvat paljon nopeammin. Kannattaa myös miettiä tarkkaan, mitä on sanomassa, kenelle ja miksi, jotta fokus esiintymistilanteessa on selvä myös itselle. Silloin se välittyy myös toisille, ja esiintyessä on helpompi keskittyä itse asiaan eikä omaan selviytymiseen.

Esiintymisjännitys voi olla joissain tapauksissa seurausta myös itselle asetetuista liian kovista vaatimuksista. Kannattaa miettiä, mitä epäonnistumisista mahdollisesti seuraisi, ja millaisia odotuksia itsellään on esityksen onnistumisen suhteen. Yleisö on aina esiintyjän puolella, joten sen reaktioita tai ajatuksia esiintyjästä itsestään on turha jännittää. Yleensä yleisökin on kiinnostuneempi itse asiasta kuin esiintyjästä. Paras karisma tulee siitä, että pysyy asiassaan ja on siitä innostunut. Silloin usein äänikin toimii paljon paremmin.

Opi lisää äänenkäytöstä verkkokurssilla

Syvällisemmin äänenkäyttöä pääsee opiskelemaan Vaikuttava ääneni -verkkokurssilla. Koodilla euaani2017 EU-uutisten lukija saa kurssin hinnasta 15 prosentin alennuksen. Kurssiin voi tutustua ja sen voi ostaa tästä.

Äänivalmentajien webinaariin pääsee tutustumaan veloituksetta 17.9. saakka tästä.

EU-uutiset.fi

Kommentit

Luethan käyttäjän ehdot ennen kun kommentoit. Kiitos, EU-uutisten toimitus.
About Satu Hotakainen 1009 Articles

EU-uutiset.fi -verkkolehden toimittaja ja uutispäällikkö.